Thursday, October 11, 2018

Eläkkeellä, mutta



Kun minulta kysytään kuulumisia, vastaan iloisesti että olen siirtynyt työmarkkinakansalaisuudesta eläkkeelle, mutta silti teen vielä jonkin verran töitä. Olen pohtinut, miksi minun on tarve selittää, että minulla on toiminimi ja olen työnohjaaja. 

Kun vertaan omaa ja joidenkin ystävieni eläkkeelle jäämistä, oma eläköityminen tapahtui kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Puhutaan, että eläkkeelle päästään, joudutaan tai lähdetään. Itselläni oli onnellinen tilanne. Sain itse määritellä ajankohdan ja tilanteen, jolloin jättäisin työn. Olin saanut itselleni tärkeät projektit päätökseen, olin henkisesti pitkään mielessäni valmistautunut ja hyvissä ajoin esimieheni ja työyhteisön kanssa tehnyt asiat selviksi. Olin iältäni täysin palvellut ja työelämästä kylliksi saanut. Oli hyvä aika poistua takavasemmalle. 

Oman ammatin rinnalle olin hankkinut työnohjaajan koulutuksen, jota olin pienimuotoisesti voinut hyödyntää myös omassa työssäni. Kun jäin eläkkeelle, tuntui luontevalta jatkaa työnohjausta. Työelämästä hankitut hyvät verkostot mahdollistivat uudelle yrittäjälle töitä.

Minunlaisiani on muitakin. Eläkeläisten osuus sivutoimisista eli osa-aikaisista yrittäjistä yleistyy. Se tarjoaa tulolähteen lisäksi mielekästä tekemistä ja keinon toteuttaa itseään. Vanhemmalla iällä yrittäjäksi ryhtyneellä on tukenaan työuran aikana kertyneet yhteydet ja osaaminen. On myös tutkimustuloksia, että työuransa loppupuolella ryhtyneet kokivat itsensä onnellisemmiksi siitäkin huolimatta, että heidän tulotasonsa laski ja työtunnit lisääntyivät. (Kauko 2018.)

Myös itse tunnen, että minulla on vielä annettavaa tämän päivän työyhteisöjen kehittämiseen. Minulla on tuntuma työn sisältöön ja ymmärrys työn muuttumisesta. Kauhuskenaarioni on olla mentori, jonka esimerkit ja kokemukset eivät enää kohtaa työelämää.  Nyt on siis taottava, kun rauta on kuuma. Työnohjaustilanteisiin voi mennä kiireettömästi ja valmistautuneena. Aito läsnäolo ja kohtaaminen lisäävät onnistumisen iloa. Työ yrittäjänä antaa merkityksellisyyttä elämään ja lisää hyvinvointia. 

Samaan aikaan nautin täysillä eläkeläisen elämästä. Joka päivä muistan olla kiitollinen pitkistä aamukahveista ja lehtien lukemisesta, aikatauluista vapaista päivistä, vuodenaikojen vaihteluista sekä kaikista eläkeläisille suunnatuista eduista puoleen hintaan. Itse asiassa olenkin aika onnekas, minähän olen SEKÄ eläkeläinen ETTÄ yrittäjä.


Kauko, Irina. 2018. Yrittäjäksi eläkkeellä – Miksi eläkeläiset perustavat nyt yrityksiä? https://www.mandatumlife.fi/life-journal/artikkeli/-/article/yrittajaksi-elakkeella. 30.5.2018. 


Kirjoittaja: Tuija Nummela 

1 comment:

  1. Mun mutsi on 81 (ollut eläkkeellä 20v.) ja tilaa meille lapsille, eka lukee, Hararit ja Valtaojat - ihan kysymättä. Käyn hänen kanssaan lenkillä ja kahvakuulassa (ohjaaja seurasi tovin huolesteuneena..). Skarppia havainnointia politiikasta kautta linjan. Joidenkin geenit ja kunto kestää vaikuttaa. Mä en taida yltää tuohon, niin maistuu punkku ja paheet:)

    ReplyDelete