Tässä blogin seuraajille sanomalehti Karjalaisen Ikäystävällisyys-kolumnisarjassa 10.8.2019 julkaistu kirjoitukseni ikäystävällisestä kunnasta.
Millainen on ikäystävällinen kunta
Ikäystävällistä kuntaa kuvataan usein paikaksi, jossa vallitsee hyvä, ikäystävällinen
asenne ikääntymistä ja ikääntyneitä kohtaan. Lisäksi kunnassa on tehty
käytännön uudistuksia esimerkiksi esteettömyyden parantamiseksi.
Miten kunnan ikäystävällisyyttä voisi kuvailla konkreettisemmin tai jopa
mitata? Tämä on mahdollista käytännönläheisten arviointikriteerien
avulla. Lähtökohtana ovat Maailman terveysjärjestö WHO:n määrittelemät ikäystävällisen
kaupungin osa-alueet. Niihin perustuva ikäystävällisen kunnan arviointilomake löytyy
myös suomeksi.
Ikäystävällisyys sisältää monta eri näkökulmaa, jotka voidaan koota
kolmeksi kokonaisuudeksi: 1) ympäristö, julkinen liikenne ja asuminen, 2)
osallistumisen ja arvostuksen kokemukset sekä 3) ikäystävälliset sosiaali- ja
terveyspalvelut.
Ikäystävällisyyttä arvioidaan lomakkeen asteikolla
0–3, jossa nolla tarkoittaa, ettei asia ole arvioitavissa, ykkönen on heikko,
kakkonen keskitasoa ja kolmonen riittävä, hyvä. Samalla esitetään
parannusehdotuksia.
Arvioinnin kohteina ovat esimerkiksi
julkisten tilojen siisteys, ulkoilualueiden penkit sekä jalkakäytävien hoito. Tampereen
Hervannasta löytyy tästä arkinen esimerkki. Siellä suunniteltiin yhdessä
ikäihmisten kanssa ikäystävällisiä kävelyreittejä. Ja reittien varrelle
luontevia kohtaamispaikkoja.
Julkisen liikenteen ikäystävällisyyttä
ovat esimerkiksi reittien ja kulkuneuvojen merkitseminen selkeästi, ajoneuvojen
esteettömyys sekä pysäkkien sijainti. Lisäksi huomiota kiinnitetään myös asenteisiin
ja ikääntyneisiin suhtautumiseen.
Asuminen ikäystävällisessä
kunnassa on kriteereiden mukaan kohtuuhintaista, turvallista ja esteetöntä. Keskeistä
ovat myös sijainti, palvelujen saatavuus sekä osallistumismahdollisuudet.
Osallistumismahdollisuuksissa on tärkeää ikääntyneitä
houkuttelevien tilaisuuksien saavutettavuus: niistä tiedotetaan ja niihin on
helppo päästä julkisilla kulkuneuvoilla.
Ikäystävällisessä kunnassa ikääntyneiden mielipiteet otetaan huomioon
yksityisten ja julkisten palvelujen kehittämisessä ja suunnittelussa.
Ikäihmisten osallistuminen on tärkeätä myös osuvien palvelujen ja tuotteiden
kehittämiseksi. Yhteissuunnitteluun on lukuisia vaihtoehtoja: kyselyitä, raateja,
kokouksia ja verkostoja.
Yhteiskunnallinen osallistuminen ja työelämä kuuluvat myös
ikäihmisille. Kriteereissä arvioidaan esimerkiksi ikäihmisten mahdollisuuksia
osallistua vapaaehtoistoimintaan ja työelämään.
Palvelujen asiakasystävällisyyttä arvioidaan kriteereissä vain sosiaali- ja
terveyspalvelujen näkökulmasta. Ikäihmiset käyttävät sosiaali- ja
terveydenpalvelujen lisäksi myös kaupallisia palveluita samoin kuin kaikenikäiset
ihmiset. Yritysten ikäystävällisyys onkin seuraava askel palvelujen
arvioinnissa ja kehittämisessä.
Ikäystävällisen kunnan seuranta- ja arviointilomake on hyödyllinen väline
kunnan ikäystävällisyyden arviointiin ja kehittämiskohteiden määrittelyyn.
Esimerkiksi vanhusneuvostot ja järjestöt voivat lomakkeen avulla jäsentää ja
perustella kehittämisehdotuksiaan.
Kirjoittaja: Arja Jämsén
No comments:
Post a Comment