Friday, October 11, 2019

Saako eläkeläinen etuilla?


Olemme Arjan kanssa molemmat kirjoittaneet eläkeläisten syrjinnästä ja ohittamisesta. Seuraan korva ja silmä tarkkana, miten meistä eläkeläisistä puhutaan ja miten meidät kohdataan. Samaan aikaan tarkkailen myös ”tikkana” lajitovereiden käyttäytymistä.

Kännykkäkansa on oppinut jo puhumaan junassa hiljaa ja huomaamattomasti. Varsinkin nuorten puhelinkäyttäytyminen on junassa hyvin hallittua. Nuorten sormet käyvät näppäimistöllä vikkelästi. He viestittelevät enemmän kuin puhuvat puhelimeen. Hiljainen kansa istuu luurit korvissa.
Kun nykyään puhelin pirisee junassa ja siihen vastataan kovaäänisesti, niin kyseessä on mitä todennäköisimmin ikääntynyt rouva. Koko junavaunulle tulee tiettäväksi, mistä ollaan tulossa, mihin ollaan menossa ja mitä on eväänä.  

Tyttäreni oli aikoinaan töissä rautatieaseman kioskilla.  Hänen kokemuksensa mukaan haasteellisin asiakas oli ”sinun ikäinen ” nainen, joka rynnii jonon ohi pienen suklaapatukan kanssa. Syynä oli kiire junalle. Kiinnostuneena kyselin lisää kokemuksia eläkeläisten jonokäyttäytymisestä. Etenkin nuorilla tuntuu olevan kokemuksia ikäihmisten huonosta käyttäytymisestä.

Eräs nuori äiti kertoi, että hänellä oli itkevä vauva sylissä, kun kaupan tiskillä ”kiireinen” eläkeläinen ohitti hänet tylysti. Tähän huonoon jonokäyttäytymiseen liittyy myös ymmärrystä. Meitä vanhemmat ikäluokat ovat joutuneet selviämään vaikeissa ja puutteellisissa olosuhteissa. Seniorikansalaisina he kokevat olevansa oikeutettuja olemaan ensimmäisiä.  
Maailmalla olen kiinnittänyt huomiota bussikäyttäytymiseen. Kun bussiin astuu vanhempi ihminen, nuoremmat antavat automaattisesti paikan. Se on sisäänkirjoitettu käyttäytymismalli. Paikan saaneet kiittävät kohteliaasti, ja samalla tapahtuu sosiaalinen kohtaaminen.

Meidän kulttuurissamme iäkkäämmälle henkilölle ei anneta paikkaa yhtä automaattisesti. Paikan saadessaan he eivät myöskään kiitä, vaan pitävät sitä itsensä selvyytenä. Samaa pätee mielestäni anteeksi pyytämiseen.  Joskus tuntuu, ettei tuo sana kuulu vanhemman väestön sanavarastoon. Nuoremmalta ikäluokalta tulee anteeksipyyntö ”sori” hyvin luontevasti, jos he vaikka tönäisevät vahingossa.

Tuttavapiiriäni on eniten puhututtanut iäkkäiden kauppakäyttäytyminen. Tehokkuus ja joustavuus ovat päivän sana. Kaupan kassalla rahapussiaan vasta kassista etsivät eläkeläiset herättävät silmäyksiä. Nuorilla on pankkikortti jo valmiina kädessä sujauttamaan lähimaksun. Pahimmassa tapauksessa ikäihminen antaa koko kukkaron kassaneidille, joka laskee sentit kasaan sopivaksi rahaksi. Suoramaksu on entisestään luomassa paineita tehokkaaseen ja nopeaan toimintaan.

Ystäväni avautui siitä, miten häntä ärsytti vanhemman sisarensa käyttäytyminen. Sisar pyöri kaupan kassalla tavaroiden ja maksuvälineiden kanssa. Se ärsytys tai mikä se tunne onkin, voi johtua siitä, että näemme näissä tilanteissa oman tulevaisuuden kuvamme.

Kirjoittaja: Tuija Nummela
Kuva: Tuija Nummela (Alexei Sundukov Jono 1986)












No comments:

Post a Comment