Arja kirjoitti 29.4.2019 arjesta tietotekniikan kanssa. Tämä on minunkin arkipäivää. Nautin, kun saan
lainakirjan uusittua keittiön pöydän ääressä ja hankalan pankkiasian hoidettua
kahvinjuonnin lomassa. Eikä tarvitse etsiä kadonnutta paperia, sehän löytyy
sähköpostista.
Suhteeni tietotekniikkaan on kuitenkin viha-rakkaussuhde. Puhutaan,
ettei tietotekniikan kehitys, esimerkkinä vaikka sosiaalinen media, ei ole
keneltäkään pois vaan lisää. Näin on,
mutta tietotekniikalla korvataan myös paljon sellaista, joka on perustunut hyvään
vuorovaikutukseen ja siitä saatavaan sosiaaliseen pääomaan. Ikääntyessä myös mietin ja vähän pelkäänkin,
pysynkö itse kehityksen kelkassa.
Havahduin, kun pääkaupunkiseudulla asuva tuttavani kertoi ostoskeskuksen talletus- ja ottoautomaatilla tapaamastaan
iäkkäästä rouvasta. Aikansa pankkiautomaatilla yritettyään rouva
pyysi apua. Hänen asiansa oli saada 500 euron seteli pankkitililleen.
Rouva oli aikeissa laittaa setelin kolikoiden syöttösuppiloon. Yrittäminen
päättyi siihen, että automaatti kertoi sulkeneensa rouvan kortin ja
kehotti ottamaan yhteyttä pankkiin.
Lähistöllä oli kolmen eri pankin konttorit, ja
tuttavani neuvoi rouvaa menemään johonkin niistä ja laittamaan raha tilille.
Rouva totesi, että tänään pitää hänen tilillään olla kuukauden vuokraraha, ja
se hänellä on nyt kädessä. Pankit eivät ota seteleitä vastaan! Onko kehitys
mennyt siihen, ettei pankkiin voi viedä laillista setelirahaa.
Vierailin pienessä kaupungissa asuvan iäkkään sukulaispariskunnan
luona. He ovat kotona asuvia yli 80-vuotiaita itsellisiä ikäihmisiä, jotka ovat
tottuneet hoitamaan asiansa itse. Suurin ongelma tällä hetkellä on, että heidän
pankkinsa sulkee konttorinsa. Tiedustelin pankin vaihtamisen mahdollisuutta. Se
ei tullut kysymykseen. He ovat olleet kyseisen pankin asiakkaina koko ikänsä ja
muistelivat pankkia lämmöllä, esimerkiksi kuinka pankki oli järjestänyt heille
asuntolainan 1950-luvulla.
He haluavat olla uskollisia omalle pankilleen. Pankkia
vuosikymmenien asiakkuus ei kosketa. Pankin lähipalvelun lopettaminen
vaikeuttaa näiden ikäihmisten arkea. He käyttävät pankkikorttia ja pankin
suoramaksupalveluja, mutta eivät tietokonetta. Nyt tarvitaan monia
järjestelyjä, jotta he saavat raha-asiansa hoidettua.
Näinkö tämä menee. Meillä ei siis ole enää ole rahalaitoksia
eli pankkeja. Ilmeisesti on jäljellä vain luottolaitoksia, jotka jakavat
lainarahaa sitä haluaville, jos luottotiedot ovat kunnossa. ”Meidän pankkeja”
ei ole enää olemassa.
Tietotekniikan aiheuttamiin hankaluuksiin törmää joka paikassa. Tuttavani
kertoi menevänsä hoitamaan lapsenlapsiaan. Perhe oli juuri muuttanut uuteen
kotiin, jossa oli uusinta teknologiaa oleva keittiö. Hän ei osannut ”hipaista”
hellaa käyntiin, puhumattakaan että olisi uskaltanut koskea robottipölynimuriin.
Kaikella on puolensa. Työelämässä paperisten dokumenttien
tulostaminen oli rutiinia. Tulostettiin, mitä tarvittiin, eikä aina pohdittu
sen tarpeellisuuttakaan. Nyt kokouskäytännöt
on luotu sähköisten dokumenttien varaan. Enää ei tule postilaatikkoon kokouksen
esityslistaa liitteineen. Hyvä niin, paperia säästyy. Paperiset dokumentit
edellyttävät omaa vastuuta ja ennen kaikkea omaa tulostinta. Asiakirjat
lähetetään sähköisesti tai skannataan.
Puhelin ja sen varustetaso tulevat tulevaisuudessa olemaan entistä
merkittävämpiä. Puhelimessa on tällä hetkellä kaikki oleellinen tieto: sähköpostit,
lehdet, päivittäinen viestintä, valokuvat ja kaikki yhteystiedot. Ennen kotiovea
sulkiessa piti tarkistaa, onko avain ja kukkaro mukana. Nyt täytyy ensimmäisenä
tarkastaa, onko kännykkä mukana. Kännykän katoaminen onkin katastrofi.
Palveluiden kehittämisessä vannotaan kuluttajien ja
käyttäjien kokemusten hyödyntämiseen. Digitalisaation osalta oma näkemyksieni
on, että kilpavarustelu laitteiden hienoudessa on niin suuri, että palvelujen
kehittäjät tuntuvat tietävät käyttäjien tarpeet heitä itseään paremmin.
Pankkiautomaatitkin ovat pian historiaa. Ne on syytä dokumentoida
jälkipolville. Se oli sitä aikaa, kun seinästä sai rahaa!
Kirjoittaja: Tuija Nummela
Kuvat: Rahaa seinästä sekä talletus ja otto (Tuija Nummela)
Tietotekniikka on kyllä ajoittain hankalaa ja niin monet asiat ovat sähköisiä nykypäivänä. Meilläkin on esimerkiksi sähköisten allekirjoitusten kanssa ollut jonkin verran ongelmia. Kuulin kuitenkin PDF-muokkausohjelmasta, ilmeisesti se on melko kätevä tämmöisissäkin asioissa. Digitalisaatio on vienyt kaikkea niin kovin eteenpäin.
ReplyDeletehttps://mmpro.fi/tuotetiedot