Wednesday, March 13, 2019

Moninainen vanhuus näkyy HAMin näyttelyssä


Aarne on vanha, yksinasuva mies. Hän makaa päivästä toiseen vuoteellaan ja katsoo kotinsa ikkunasta ulos. Ikkunasta näkee suoraan talon parkkipaikalle. Vuodenajat vaihtuvat keväästä kesään ja syksystä talveen. Parkkipaikka pysyy paikallaan. Välillä sataa vettä, välillä autot peittyvät lumeen. On hiljaista. Joskus kuuluu lintujen ääniä tai ratikan jarrujen kirskuntaa.

Pasi Aution video Aarnesta on esillä HAMissä Helsingin taidemuseon näyttelyssä Vanhuus. Aarne kertoo videolla elämänsä kulusta: ”aamu, aamupäivä, päivä, iltapäivä, ilta, iltayö, yö, aamuyö, aamu”.

”Varpunen, västäräkki, pääskynen…”, Aarne kommentoi maisemaansa videon taustalla. Ja jatkaa, että välillä hän puhuu itsekseen, jotta kuulee edes itsensä, jotta kuulee edes jonkun äänen asunnossa. Kukaan ei käy, ketään toista ei näy.

En tiedä, onko videon Aarnella muita ikkunoita, onko toisia maisemia parkkipaikan lisäksi. Ehkä ei ole. Kuvittelen Aarnen tilanteen omalle kohdalleni. Nykyisestä kodistani näen kolmeen suuntaan. Tuolla näkyy huoltoasema. Siellä on vilskettä, ihmisiä, polkupyöriä, autoja, joskus ambulanssikin.
Toisessa suunnassa näen naapuritalon. Usein siellä katsotaan televisiota suurelta ruudulta. 

Kolmannesta ilmansuunnasta nousee aurinko. Ikkunan takana on pihlaja lintuineen, taustalla siintää kirkontorni ja kuuluu kellojen kilkatus. Tämä kolmen maiseman moninaisuus edellyttäisi minulta liikkumiskykyä. Jos makaisin paikoillani sängyssä aamusta iltaan ja illasta aamusta, maisemani olisi joku näistä. Ehkä valitsisin pihlajan lintuineen.

HAMin näyttely katsoo vanhuutta ja ikääntymistä vastavaloon. Näyttelyn kuraattori Jari Björklöv sanoo tekijän sanassaan, että näyttelyssä ei näy ”elämysten ja virikkeiden täytteistä elinvoimaa 
pursuavaa arkea, vaan vanhuutta, joka tekee kipeää …”  

Vanhuus kertoo elämän rajallisuudesta. Sitä ei ole aina helppo hyväksyä. Ehkä siksi vanhuuden kuvaaminenkin on vaikeaa. Tänä päivänä vanhus useimmiten kuvataan reippaaksi ja hyvinvoivaksi senioriksi, joka matkustelee, kuntoilee ja nauttii elämästä täysin siemauksin. Toinen normikuva on rollaattoria hiljalleen pitkin laitoksen käytävää työntelevä kumarainen vanhus tohveleissaan. Kuvat kertovat ikääntymisen ääripäistä, ja suurin osa ikääntyvistä ihmisistä jää siihen väliin, näkymättömiin.  

HAMin näyttely laajentaa ja syventää kliseisiä vanhuskuvia. On levollista katsella Alice Kairan omakuvia eri vuosikymmeneltä. Ihminen kuvissa pysyy samana, vaikka uurteita tulee lisää. Rafael Wardin käsikuvat pysäyttävät katsomaan, miten aika nakertaa viivaa.

Näyttelyn mummolakuvat tuovat mieleen oman lapsuuden aurinkoiset kesät. Ukki ja mummo olivat silloin meistä ikivanhoja, vaikka todellisuudessa olivat hädin tuskin 60-vuotiaita, nuorempia kuin minä nyt.

Moniulotteinen näyttely ei kuvaa yksisilmäisesti ja suoraan vanhuutta, vaan enemmänkin ajan kulumista. Ikääntymistä ja vanhuutta ei pääse pakoon, ei ainakaan, jos pitkään tahtoo elää. Pitkän elämän riemuja tasapainottavat väkisinkin surut ja menetykset, raihnaisuudet ja kivut.  

Kirjoittaja: Arja Jämsén
Kuva: Arja Jämsén. Rafael Wardi: Sait multa kukkaset toukokuun. Vanhuus-näyttely. HAM Helsingin taidemuseo.


No comments:

Post a Comment