Uusi
hieno pankkisali, josta kaikki vanhan pankin tunnusmerkit, kuten pankkitiskit, ovat
kadonneet. Salin takaseinällä on vain muutama henkilökohtaisen asioinnin
palvelupiste. Niistä on kaksi on tällä hetkellä kaksi käytössä. Ns. oikeita
asiakkaita varten on olemassa toinen kerros, jossa on pieniä kopperoita, ja
niihin mennään vain ennalta varatulla ajalla.
Minun
asiani on pieni, mutta oman elämän sujumisen kannalta merkityksellinen. Voi
myös olla, että taitoni tai oikeudet eivät riittäneet netissä asiointiin. Siksi
jouduin tulemaan fyysisesti paikalle. Asiointi aloitetaan keskustelulla koneen
kanssa; oletko yksityis- vai yritysasiakas vai vakuutusasioissa liikkeellä. Sen
mukaan saat koodisi ja ohjauksen, vakuutus- ja yritysasiakkaat ohjataan eri
paikkoihin.
Tuolit
täyttyvät palvelutiskille menijöistä. Tuijotan omaa lippuani ja ylhäällä
vilkkuvaa valotaulua. Se kertoo karua kieltään, että minua ennen on yli 20
asiakasta. Lasken hiljaa mielessäni, että kaksi kassaa ja tämä joukko ennen
minua. Tietää pitkää istumista.
Ikäihmiset tuovat sähkölaskuja ja muiden arkielämän välttämättömyyksiä maksuun. He viipyilevät kassalla, sillä aikaa menee korttien ja papereiden laukkuun laittamiseen. He olisivat myös halukkaita vaihtamaan muutaman ylimääräisen sanan kassoilla olevien henkilöiden kanssa. Ovathan he ainoat oikeat ihmiset tässä arkkitehtuurisesti kauniissa miljöössä. Virkailijat hymyilevät kohteliaasti ja vastailevat niukasti. He vilkuilevat samalla jo seuraavan numeron onnellista haltijaa, joka jo puoliseisovassa asennossa odottaa taululle kilahtavaa numeroa. Se olisi sama kuin nyrkissä olevassa paperilapussa.
Eläkkeelle siirtymisen jälkeen on ollut iso projekti päivittää työelämän hektisessä imussa hoitamattomatta jääneitä asioita. Olen kilpailuttanut vakuutuksia, istunut verotoimistossa, puhelinkaupassa ja lukemattomissa muissa paikoissa odottamassa kellon kilahtamista ja oman numeroni ilmestymistä numerotauluun. Työssäoloaikana ruokatunnilla kiireisenä tai työpäivän jälkeen nälkäisenä näiden asioiden hoitaminen olisi saanut monet käyrät nousemaan taivaisiin.
Olen kehittänyt tähän jonottamiseen hyvän selviytymiskeinon. Pidän aina laukussa pokkaria. Pokkarin valinnassa kiinnitän huomiota aiheen kiinnostavuuteen ja helppolukuisuuteen. Kirjan ei myöskään tarvitse olla koukuttava, joka pitää hotkaista heti. Se on pikemminkin viipyilevä, joka voi välillä levätä, mutta jonka pariin on miellyttävä palata. Se on kuin ystävä. Asiointipokkarit ovat jo kirjahankintojeni oma kohderyhmä.
Ikäihmiset tuovat sähkölaskuja ja muiden arkielämän välttämättömyyksiä maksuun. He viipyilevät kassalla, sillä aikaa menee korttien ja papereiden laukkuun laittamiseen. He olisivat myös halukkaita vaihtamaan muutaman ylimääräisen sanan kassoilla olevien henkilöiden kanssa. Ovathan he ainoat oikeat ihmiset tässä arkkitehtuurisesti kauniissa miljöössä. Virkailijat hymyilevät kohteliaasti ja vastailevat niukasti. He vilkuilevat samalla jo seuraavan numeron onnellista haltijaa, joka jo puoliseisovassa asennossa odottaa taululle kilahtavaa numeroa. Se olisi sama kuin nyrkissä olevassa paperilapussa.
Eläkkeelle siirtymisen jälkeen on ollut iso projekti päivittää työelämän hektisessä imussa hoitamattomatta jääneitä asioita. Olen kilpailuttanut vakuutuksia, istunut verotoimistossa, puhelinkaupassa ja lukemattomissa muissa paikoissa odottamassa kellon kilahtamista ja oman numeroni ilmestymistä numerotauluun. Työssäoloaikana ruokatunnilla kiireisenä tai työpäivän jälkeen nälkäisenä näiden asioiden hoitaminen olisi saanut monet käyrät nousemaan taivaisiin.
Olen kehittänyt tähän jonottamiseen hyvän selviytymiskeinon. Pidän aina laukussa pokkaria. Pokkarin valinnassa kiinnitän huomiota aiheen kiinnostavuuteen ja helppolukuisuuteen. Kirjan ei myöskään tarvitse olla koukuttava, joka pitää hotkaista heti. Se on pikemminkin viipyilevä, joka voi välillä levätä, mutta jonka pariin on miellyttävä palata. Se on kuin ystävä. Asiointipokkarit ovat jo kirjahankintojeni oma kohderyhmä.
Kun
numero 284 kilahtaa ruutuun, säikähdän. Sehän on minun numeroni. Nousen
ylös ja rauhallisesti kävelen tiskille, pistän lapun purkkiin ja esitän
hyväntuulisena asiani. Yli puoli tuntia on mennyt kuin unessa muissa
maailmoissa. Nyt on asiakin hoidettu. Tämän päivän asiakaspalveluun kuuluu
luonnollisesi palautteen antaminen. Hymynaama ja hyvää päivän jatkoa!
Teksti: Tuija Nummela
No comments:
Post a Comment